Skip to content ↓

PORTAL.DSI

Cyfrowe środowisko pracy dla Akademii Górniczo-Hutniczej w wersji MVP jako element rozwoju i wdrożenia Data-centrycznej struktury informatycznej


Opis projektu

Projekt miał na celu rozwój i wdrożenie aplikacji zapewniającej cyfrowe środowisko pracy w dwóch modułach funkcjonalnych - dokumentowanie osiągnięć dydaktycznych (Laura) oraz zarządzanie kompetencjami i współpracą (CoCo) - w wersji MVP (Minimum Value Product). Portal.DSI realizowany był w ramach programu DSI@AGH.

Faza realizacji składała się z dwóch etapów: koncepcyjnego i deweloperskiego. Szczegółowe funkcjonalności oraz architektura technologiczna określone zostały na etapie koncepcyjnym. Na etapie deweloperskim powstał moduł funkcjonalny dokumentowania osiągnięć dydaktycznych (Laura) oraz została podjęta decyzja o usunięciu z zakresu projektu modułu CoCo. Stworzone od podstaw narzędzie zostało wdrożone w zakresie wybranych funkcji i funkcjonalności dla wszystkich użytkowników, których te funkcjonalności dotyczą. Start produkcyjny modułu dokumentowania osiągnięć dydaktycznych odbył się 5.10.2023 r.

Projekt dostarczył również mapę drogową rozwoju aplikacji do końca 2023 roku.

Jaki jest główny cel projektu?

Start produkcyjny aplikacji zapewniającej cyfrowe środowisko pracy we wskazanych w etapie koncepcyjnym funkcjach i funkcjonalnościach najpóźniej do 6.10.2023 roku.


Dzień 27 października 2023 r. jest oficjalną datą zakończenia projektu. Portal dsi jest od tamtego momentu rozwijany i utrzymywany jako produkt.

Sprawdź Portal

Dlaczego realizowaliśmy ten projekt?

Współczesny uniwersytet – realizując swoją misję badawczą i edukacyjną – w wielu aspektach powinien być zarządzany jak nowoczesna duża korporacja z kompleksowym systemem dostarczania informacji wspomagającej zarządzanie, a także ze stabilnym i bezpiecznym wsparciem informatycznym. Z uwagi na fakt, że rozwój AGH zależy od kompetencji, zaangażowania i współpracy wszystkich pracowników, uczelnia dąży do stworzenia im warunków pracy, które umożliwią realizację indywidualnych celów pracowników zgodnie z celami strategicznymi Uczelni nr 5 (“Atrakcyjne miejsce pracy dla najlepszych naukowców, nauczycieli i pracowników wsparcia”) oraz nr 6 (“Uczelnia sprawnie zarządzana, o nowoczesnej, elastycznej strukturze”). 

Na potrzeby realizacji powyższych celów, zainicjowany został projekt rozwoju i wdrożenia cyfrowego środowiska pracy (portal pracowniczy Portal.DSI). Pomimo braku jednoznacznych danych liczbowych dotyczących stosowania cyfrowych środowisk pracy w Polsce, to wg raportu "Digital Workplace in Poland 2021" opracowanego przez firmę Bisnode, 88% przedsiębiorstw w Polsce stosuje różnego rodzaju narzędzia cyfrowe związane z pracą zdalną lub hybrydową (co istotne, w badaniu uwzględniono firmy zatrudniające minimum 50 pracowników). Ponadto, raport "Praca zdalna w Polsce 2021" przygotowany przez agencję badawczą Kantar Polska pokazuje, że 47% pracowników w Polsce pracuje zdalnie lub hybrydowo.W kontekście sektora edukacji, raport "EduCloud w Polsce 2020" opracowany przez firmę eLeader wskazuje, że blisko 80% polskich uczelni wykorzystuje różnego rodzaju rozwiązania chmurowe do przechowywania i przetwarzania danych. Wśród europejskich uczelni, które wdrożyły dla swoich pracowników cyfrowe środowiska pracy znajdują się m.in.: 

  • Uniwersytet Warszawski (Polska) - wdrożył portal Moja UW, który umożliwia pracownikom uczelni dostęp do wszelkich informacji związanych z uczelnią, a także narzędzi i aplikacji związanych z pracą. 
  • Uniwersytet w Bergen (Norwegia) - stworzył platformę Mitt UiB, która umożliwia pracownikom zarządzanie zadaniami, materiałami dydaktycznymi oraz organizowanie spotkań i konsultacji. 
  • Uniwersytet w Helsinkach (Finlandia) - stworzył platformę Flamma, która umożliwia pracownikom dostęp do informacji i narzędzi związanych z pracą na uczelni. 

Z perspektywy pracownika, samej organizacji jak i otoczenia biznesowego uczelni, wprowadzenie w AGH cyfrowego środowiska pracy, zapewni: 

Poprawę wydajności pracy - cyfrowe środowisko pracy pozwala na bardziej efektywne i szybkie przetwarzanie informacji. Portal pracowniczy umożliwia pracownikom dostęp do potrzebnych dokumentów, narzędzi i aplikacji w jednym miejscu. Według raportu firmy IDC ["IDC: The Document Disconnect: Hidden Opportunity, Lost Productivity," 2015], efektywne zarządzanie dokumentami w cyfrowym środowisku pracy pozwala na oszczędność 20-30% czasu pracowników. 

Wzrost zadowolenia pracowników - cyfrowe środowisko pracy pozwala na ułatwienie i usprawnienie codziennych zadań. Pracownicy uczelni mają w jednym miejscu dostęp do wszystkich niezbędnych informacji i narzędzi, dzięki czemu ich praca staje się bardziej efektywna i zorganizowana. Wzrost zadowolenia pracowników jest kluczowym czynnikiem, aby zapobiegać obniżeniu wskaźnika retencji pracowników, a dodatkowo wg przeprowadzonego przez firmę Deloitte, wzrost zadowolenia pracowników przekłada się na wzrost wydajności ich pracy o 12% [Deloitte: "The impact of employee engagement on performance," 2016]. 

Ułatwienie koordynacji pracy - portal pracowniczy umożliwia łatwe zarządzanie projektami, harmonogramami i zadaniami pracowników, dzięki czemu praca w grupie, współpraca wewnątrz i na zewnątrz jednostek staje się skuteczniejsza. Według badania przeprowadzonego przez Harvard Business Review, efektywne zarządzanie projektami pracowników pozwala na oszczędność czasu i zwiększenie ich wydajności o 25% [Harvard Business Review, "The High Cost of Over-Engineering Projects," 2017]. 

Realizacja polityki bezpieczeństwa - cyfrowe środowisko pracy umożliwia prowadzenie bezpiecznej wymiany informacji i dokumentów. Portal pracowniczy umożliwia zarządzanie dostępem do informacji oraz kontrolę nad ich wykorzystaniem. Według badania przeprowadzonego przez IBM, cyfryzacja środowiska pracy pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa danych i informacji o 40% [IBM, "The Total Economic Impact of IBM Security Guardium," 2016]. 

Konkurencyjność na rynku - cyfrowe środowisko pracy umożliwia uczelni publicznej szybką i efektywną reakcję na zmieniające się potrzeby rynku. Według badania przeprowadzonego przez PwC, cyfryzacja środowiska pracy pozwala na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej i zwiększenie zysków o 15-20% [PricewaterhouseCoopers, "Industry 4.0: Building the Digital Enterprise," 2016]. 

Podsumowując, wprowadzenie cyfrowego środowiska pracy w AGH pozwoli na wzrost zadowolenia pracowników uczelni, zwiększy wydajność ich codziennej pracy, umożliwi wzmożoną współpracę pracowników wewnątrz uczelni, a także usprawnieni proces jej zarządzania, co w dłuższej perspektywie doprowadzi do wzrostu konkurencyjności uczelni na tle innych jednostek akademickich w kraju i Europie. 

Czym jest portal dsi i do czego służy?

Aplikacja portal dsi umożliwia nauczycielom akademickim dokumentowanie swoich osiągnięć dydaktycznych i organizacyjnych, które weryfikowane są przez osoby do tego uprawnione. Aplikacja powstała w wersji MVP (z ang. minimum viable product - minimalna wersja żywego produktu). Pracownicy Uczelni mogą na bieżąco dodawać do narzędzia informacje o swoich osiągnięciach. 

Portal dsi przeznaczony jest dla pracowników dydaktycznych. Po próbie pierwszego logowania użytkownik zostanie poinformowany o konieczności weryfikacji i aktywacji konta przez administratorów.  

Kluczowe funkcjonalności portalu dsi:

  • zarządzanie osiągnięciami (dodawanie, przesyłanie do weryfikacji i zatwierdzanie przez przełożonego),
  • śledzenie zmian i aktualizacji poprzez historię zgłoszenia, 
  • komentowanie osiągnięć przez pracownika i przełożonego, 
  • powiadomienia o nowych aktywnościach w narzędziu,
  • możliwość generowania raportów osiągnięć pracowników dydaktycznych (dla uprawnionych).

Wydania wersji

Wszyscy użytkownicy aplikacji mają dostęp do powiadomień o nowych aktywnościach w aplikacji: 

  • weryfikujący dostają powiadomienia o nowych osiągnięciach do weryfikacji, a także o dodawanych przez pracowników komentarzach, 
  • użytkownicy dostają powiadomienia o zaakceptowaniu lub odrzuceniu ich osiągnięć przez przełożonych, a także o dodawanych przez nich komentarzach. 

Ponadto:   

  • logo portalu dsi zostało zastąpione nowym, 
  • dodano możliwość zmiany trybu kontrastu na negatyw, 
  • usunięte zostały wszelkie błędy, które generowane były na etapie dodawania lub weryfikacji osiągnięcia.

Uprawnieni użytkownicy aplikacji otrzymali dostęp do modułu raportów, który daje możliwość wglądu w statystyki niezbędne do rzetelnego przygotowania oceny jakości kształcenia w AGH.  

Ponadto:  

  • dodano funkcjonalność filtrowania list osiągnięć odpowiednimi kategoriami,
  • dodano 2 nowe formularze „Inne dydaktyczne oraz „Inne organizacyjne”,  
  • usunięto część błędów, które utrudniały przesyłanie osiągnięć do recenzji.  

Wszyscy użytkownicy aplikacji mają do dyspozycji następujące funkcjonalności:  

  • dodawanie osiągnięć do prywatnego portfolio użytkownika przy użyciu 8 pogrupowanych tematycznie formularzy, 
  • przesyłanie dodanych osiągnięć do zrecenzowania i weryfikacji przez uprawnione osoby, 
  • śledzenie zmian i aktualizacji poprzez dostępną dla każdego osiągnięcia indywidualną historię zgłoszenia
  • komentowanie osiągnięć, co usprawni komunikację pomiędzy zgłaszającym osiągnięcie, a weryfikującym, 
  • każde osiągnięcie przed przesłaniem do recenzji można zapisywać jako wersję roboczą, usuwać i przywracać do szkicu dowolną liczbę razy.

Użytkownicy wskazani do weryfikacji i zatwierdzania osiągnięć mają do dyspozycji wszystkie powyższe funkcjonalności, a dodatkowo: 

  • mogą zaakceptować bądź odrzucić przesłane do recenzji osiągnięcie
  • mogą przywrócić zaakceptowane osiągnięcie pracownika do szkicu, jeżeli pojawią się wątpliwości co do jego poprawności, 
  • mają dostęp do wszystkich osiągnięć pracowników, które zaakceptowali bądź odrzucili w przeszłości. 

Ponadto, w ramach ułatwienia zebrano w jedno miejsce najpopularniejsze narzędzia, z których korzystają pracownicy AGH na co dzień - są to między innymi: 

  • poczta AGH,  
  • panel AGH, 
  • strona Pomocy IT, 
  • BaDAP, 
  • Wnioski IDUB,
  • UPEL, 
  • USOS. 

 

Chcesz uzyskać więcej informacji o projekcie? Skontaktuj się z Właścicielką Produktu

 

Stopka